Cyclefreak.nl
<<First <Back | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | Next> Last>>

Petit Tour de France 2009 - Pontarlier - Morzine (194km/2693hm)
Friday, June 12, 2009, 18:02 - Cycling
Posted by Administrator
Het ontbijt in Pontarlier (Ibis) is perfect en het weer idem dito. Tegen 8u zijn we onderweg. Het belooft een lange rit te worden met het venijn in de staart. Nadat we Pontarlier doorkruist hebben in de ochtendspits zitten we al snel op een rustigere weg en passeren Château de joux dat mooi in de ochtendzon op de berg ligt. We passeren vervolgens een meer gevoed door rivier de Doubs. Het loopt een beetje op en neer, maar het is nog lekker.

Het klimt nog wat door over een brede weg. Echt klimmen kun je het echter niet noemen. We rijden richting Zwitserland, maar komen een wegopbreking tegen. Ze zijn blijkbaar bezig om de helling en rotsen te verstevigen met kabels. Ik vraag of we langs kunnen en meen iets te ontrafelen dat we zolang we onze helm maar ophouden en links rijden (over de lege weg), het OK is. Ik kan echter nog net voor de auto langs die ons de weg probeert te blokkeren aan het einde van het afgezette stuk. De rest moet omdraaien en de omleiding volgen (en sommige de shortcut door het bos!). Óf niet iedereen denkt er hetzelfde over, óf ik heb het verkeerd begrepen. We vluchten met zijn 3-en de Zwitserse grens over. Die passeren we trouwens twee keer i.v.m. opnames voor Herman TV.

Vervolgens volgt een heel lang, langzaam dalend, stuk tot aan Lausanne. Het is mooi weer en we kijken recht uit op de besneeuwde toppen van de Alpen die op ons liggen te wachten. Ik begin onderhand mijn knie constant te voelen, maar het is maar een van de vele pijntjes, dus die gaat ook op de negeer-lijst. In de afdaling, zo'n 25km voordat we Lausanne moeten doorkruisen, is er al een pauze. We gaan verder en met de GPS rijden we zonder problemen het centrum van Lausanne door. Er zijn mooie fiets/busbanen dus het valt allemaal mee. Aan het einde, bijna buiten Lausanne, is weer een pauzeplaats, waar we lekker een half uurtje in 25c aan het strakblauwe meer zitten met een prachtig uitzicht!

De rit gaat verder over de weg tussen de steile wijngaarden en het meer van Léman, wat mooie plaatjes oplevert. De pijn in mijn knie wordt onderhand een beetje vervelend. Dit stuk van de route is met wind in de rug, en ik rijd samen met Frank kop-over-kop in afwachting van de eerste echte klim, namelijk de Pas de Morgins (1369m). Het begin van de klim is steil, bloedheet en druk. Een achtervolgend groepje zien we aankomen als we in het eerste stukje bergop zitten. Ik wordt door 2 mensen voorbij gestoken en bij de bus van Karel stop ik even om mijn knie een beetje rust te gunnen. Daarna heb ik er de rest van de klim geen last meer van en de vorm is verder goed. Bovenop laden we drinken en eten en passeren we de grens met Frankrijk.

In de afdaling mis ik bijna de afslag naar Col du Corbier (1230m). Echt veel zit er niet meer in de benen, en het omslagpunt is allang niet meer te bekennen op mijn meter. Ik rijd op zo'n 50 meter van Frank en Arie met een km of 12-14 naar boven. Gerrit komt ons tegemoet rijden, hij is blijkbaar al eerder linksaf geslagen om op hetzelfde punt uit te komen. Als ik nu op de kaart kijk weet ik nog altijd hoe hij dat gedaan heeft. Ik verdenk hem er sterk van de helikopter genomen te hebben.

In de afdaling richting Morzine komen we weer bij een omleiding en moeten daardoor een stevig stukje omrijden en extra klimmen. Even lijkt het erop of we een hele col extra over moeten, maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn. Het laatste stuk richting Morzine is vals plat en Frank zit stiekem iedereen een beetje pijn te doen op kop. Ik besluit het laatste stuk dan ook maar even flink aan te zetten zodat ik het bordje Morzine als eerste passeer. Je moet toch iets he. Éenmaal bij het hotel plof ik op een stoel met een lading Cola. Gerrit en Frank gaan na een kwartier alweer weg om de Joux Plane te beklimmen. Ik heb er geen zin meer in, en ook wil ik geen chronische knieblessure oplopen (die ik onderhand toch al heb opgelopen).

's Avonds een heerlijk diner en wat leuke speeches. De fiets wordt ingepakt en in de fietskar achter de bus ingeladen. De volgende dag rijden we rond 8u terug naar Valkenburg waar we rond 20u aankomen. 5 dagen lijken wel 5 weken door de vele afwisselingen en indrukken. Mede dankzij de perfecte begeleiding van Karel en Herman een perfecte week die ik iedereen die graag een stukje wielrent kan aanraden!

========================= Petit Tour de France 2009 =========================

Verslag van de Petit Tour de France toer/prestatietocht, 8 t/m 12 juni 2009.

- Het verslag van de organisatie op de site van Petit Tour de France.
- Alle fotos op die site
view entry ( 570 views )   |  permalink   |  related link   |   ( 3 / 1289 )