Cyclefreak.nl
Tsjechië 2004
Wednesday, July 21, 2004, 22:34
Van zondag 12 juli tot en met dinsdag 19 juli op vakantie geweest naar Tsjechie. Ik was er een keer eerder geweest, rond mijn 15de verjaardag schat ik. Toen met mijn ouders een rondreis gemaakt, nu met mijn vriendin naar een bergstreek in het noorden van Tsjechie, het Reuzengebergte.

Heenreis

Het begon allemaal lekker met een gehuurde auto die niet naar Tsjechie mocht i.v.m. de verzekering. Dus toen nog snel een andere auto regelen. We zijn in 2 dagen heengereden, via Keulen, Siegen, GieBen, Bad Herzfeld, Erfurt, Jena, Gera, Dresden, Bautzen en Liberec. Via dezelfde weg kwamen we 8 dagen later ook terug.

Snezka

Snezka is de hoogste top van het Reuzengebergte, die we de woensdag bezochten. Echt hoog wordt het niet, zon 1600 meter, maar omdat het de hoogste punt in de wijde omgeving is, waait het er vies. De top was alleen per voet te bereiken, over zon 3km klimmen. Tot het 3km-punt konden we met de stoeltjeslift. Het bleek een aardig stukje klauteren, en het was er vrij druk met Tsjechen en toeristen. Boveop wat fotos gemaakt en een kop soep gedronken..De terugtocht was minder, omdat de stoeltjeslift niet ging. Al met al 3uur naar onder gelopen. Een goede lunch maakte veel goed.

Burcht Trosky en zandsteen rotsen bij Jicin

Donderdag besluiten we een stukje met de auto te gaan, het Reuzengebergte uit. Eerst gaan we naar de burcht Trosky dat een wijds uitzicht biedt op de omgeving, het Boheems Paradijs. Van ver is de burcht al te zien (zie foto album). De geschiedenis leert dat de burcht eens is veroverd door Zweden (?!). Ik wist niet dat die zover waren gekomen. Hierna gaan we iets verder naar het zuid-westen, waar zich in de bossen een natuurpark bevindt met een soort zandsteen gorges en rotsen. Het is er wel mooi, maar na de wandeling naar Snezka hebben we geen zin meer om uren te lopen. We maken een kort rondje van een uur, naar de meest opzienbare plekken. Rond 19u zijn we weer terug bij het hotel.

Praha

Vandaag met een georganizeerde (en gemechaniseerde) busreis naar Praag, de hoofdstad. Ik ben hier een keer eerder geweest, maar het is toch wel weer leuk om even door dit levend museum te lopen. Zo ongeveer overal waar je kijkt zijn monumenten. We beginnen met een rondleiding in de Praagse Burcht, en eindigen bij het Wenceslasplein. Daartussen hebben we nog een bescheiden lunch in een restaurantje, bekijken we nog een synagoge en lopen we o.a. over de Karelsbrug en over de stadsmarkt. De gids is niet echt geweldig en loopt nogal snel overal langs. Heel erg vind ik dat niet want het is nogal warm. Rond 1630u zitten we weer in de gare bus terug naar het Reuzengebergte. Het is maar ongeveer 130km maar de bus doet er bijna een volle 3 uur over. Fotos van Praag staan in het foto album buiten deze panorama foto (111Kb, mega size popup, klik om groter te maken):

Rondje fietsen

Vandaag even niks bezoeken, maar gewoon terras zitten en een lekker rondje fietsen. Ik rijd het gebergte uit, en weer in, en weer uit en weer in en zit zo op ongeveer 80km. Het is nog best druk met fietsers (ATB en Race). Al met al een lekker stukje getraind om het goedkope tsjechische bier er weer even uit te krijgen (0,5 liter @ 0,70 eurocent). sMiddags zitten we vooral op het terras.. beetje relaxen.

Bron v/d Elbe

Zondag besluiten we nog een stukje in de buurt rond te dwalen. Vlakbij het hotel nemen we de skilift naar de dichtsbijzijnde heuvel, van waaruit we even naar de bron van de elbe lopen. Het stukje is op de kaart maar 3, max 4km, maar we doen er zeker dik anderhalf uur over om er te komen. De bron zelf stelt niks (lees: geen ene f*ck) voor, maar het pad erheen is wel mooi. Op de terugweg maak ik weer een reeks fotos, en die heb ik ook aan elkaar geplakt:

Terugreis

Maandag en dinsdag rijden we terug. Onderweg nemen we nog een kijkje in het duitse plaatsje Bautzen. Wel mooi, en oud, met nog wat vestingmuren en torens enzo.. maar ook wel erg duits.. saai dus. Franse dorpen hebben toch wat meer karakter vind ik. De geschiedenis kan je daar wat meer voelen, in Duitsland is de geschiedenis opgeruimd. Dinsdag komen we thuis rond 15u. Limburg - Reuzengebergte is ongeveer 950km, maar de stukken binnendoor in Tsjechie maken het vrij lang rijden.

Comments
Comments are not available for this entry.